115. Pod pojmem mše s účastí lidu se rozumí mše slavená za aktivní účasti věřících. Je vhodné, aby se slavila, pokud je to možné, se zpěvem a s dostatečným počtem přisluhujících, zvláště o nedělích a zasvěcených svátcích.8 Může se však slavit i bez zpěvu a s jedním přisluhujícím. | Missa cum populo ea intellegitur qua cum fidelium participatione celebratur. Convenit autem ut, quantum fieri potest, prasertim vero diebus dominicis et festis de pracepto, cum cantu et congruo numero ministrorum celebratio peragatur;95 attamen etiam sine cantu et cum uno ministro perfici potest. |
46. Obřady, které předcházejí bohoslužbě slova, totiž příchod, pozdravení, úkon kajícnosti, Kyrie, Sláva na výsostech Bohu a vstupní modlitba, má povahu začátku, úvodu a přípravy. Účelem těchto obřadů je, aby shromáždění věřící vytvořili společenství a dobře se připravili ke slyšení Božího slova a k důstojnému slavení eucharistie. Při některých bohoslužbách, které se podle směrnic liturgických knih spojují se mší, se vstupní obřady vynechávají nebo zvlášť upravují. |
Ritus qui liturgiam verbi pracedunt, scilicet introitus, salutatio, actus
panitentialis, Kýrie, Glória et collecta, characterem habent exordii, introductionis et
praparationis. Finis eorum est, ut fideles in unum convenientes communionem constituant et recte ad verbum Dei audiendum digneque Eucharistiam celebrandam sese disponant. In quibusdam celebrationibus, qua cum Missa ad normam librorum liturgicorum conectuntur, ritus initiales omittuntur aut modo peculiari peraguntur. |
47.Když se lid shromáždil, zatímco přichází kněz s jáhnem a přisluhujícími, začne se zpívat vstupní zpěv. Smyslem tohoto zpěvu je zahájit bohoslužbu, podporovat jednotu všech shromážděných, uvést jejich mysl do tajemství liturgické doby nebo svátku a provázet průvod kněze s přisluhujícími. | Populo congregato, dum ingreditur sacerdos cum diacono et ministris, cantus ad introitum incipitur. Finis huius cantus est celebrationem aperire, unionem congregatorum fovere, eorumque mentem in mysterium temporis liturgici vel festivitatis introducere atque processionem sacerdotis ministrorumque comitari. |
121. Zatímco se průvod ubírá k oltáři, zpívá se vstupní zpěv (srov. č. 47-48). | Dum fit processio ad altare, cantus ad introitum peragitur (cf. nn. 47-48). |
48. Zpívá jej buď sbor zpěváků střídavě s lidem, nebo střídavě zpěvák a lid, nebo jej celý zpívá lid, nebo samotný sbor. Může se použít antifony s příslušným žalmem z Graduale Romanum nebo z Graduale simplex nebo i jiného zpěvu vhodného pro tuto část bohoslužby a liturgický den nebo dobu,9 jehož text schvaluje biskupská konference. | Peragitur autem a schola et populo alternatim, vel simili modo a cantore et populo, vel totus a populo vel a schola sola. Adhiberi potest sive antiphona cum suo psalmo in Graduali romano vel in Graduali simplici exstans, sive alius cantus, actioni sacra, diei vel temporis indoli congruus,55 cuius textus a Conferentia Episcoporum sit approbatus. |
49. .... kněz může též okouřit oltář a kříž. | .....et sacerdos, pro opportunitate, crucem et altare incensat. |
50. Po vstupním zpěvu kněz stojí u sedadla a spolu s celým shromážděním se znamená znamením kříže. Potom kněz pozdravem probudí ve shromážděných vědomí přítomnosti Páně. Tímto pozdravením a odpovědí lidu se dává najevo tajemství shromážděné církve. | Expleto cantu ad introitum, sacerdos, stans ad sedem, una cum universo coetu signat se signo crucis; deinde communitati congregata prasentiam Domini per salutationem significat. Qua salutatione et populi responsione manifestatur Ecclesia congregata mysterium. |
51. Potom kněz vyzve k úkonu kajícnosti. Koná jej celé shromáždění po krátké chvíli ticha všeobecným vyznáním hříchů a kněz jej zakončí prosbou za odpuštění, která však nemá účinnost svátosti pokání. | Postea sacerdos invitat ad actum panitentialem, qui, post brevem pausam silentii, a tota communitate formula confessionis generalis perficitur, et sacerdotis absolutione concluditur, qua tamen efficacia sacramenti Panitentia caret. |
V neděli, zvláště v době velikonoční, se může obvyklý úkon kajícnosti nahradit svěcením vody a pokropením lidu na památku křtu.10 | Die dominica, prasertim tempore paschali, loco consueti actus panitentialis, quandoque fieri potest benedictio et aspersio aqua in memoriam baptismi.56 |
52. Po úkonu kajícnosti vždy následuje volání Kyrie eleison (Pane, smiluj se), pokud již nebylo v úkonu kajícnosti. Poněvadž je to zpěv, kterým věřící oslavují Pána a vyprošují si jeho milosrdenství, zpravidla ho zpívají všichni: takže na něm má účast jak lid, tak sbor nebo zpěvák. | Post actum panitentialem incipitur semper Kýrie eléison, nisi forte locum iam habuerit in ipso actu panitentiali. Cum sit cantus quo fideles Dominum acclamant eiusque misericordiam implorant, peragitur de more ab omnibus, partem nempe in eo habentibus populo atque schola vel cantore. |
Každé zvolání se obvykle pronáší dvakrát; s přihlédnutím k povaze jazyka, posvátné hudbě a jiným okolnostem se ovšem může opakovat i víckrát. Pokud se Kyrie zpívá jako součást úkonu kajícnosti, vkládá se před jednotlivá zvolání vsuvka (tropus). | Acclamatio quaque de more bis repetitur, maiore tamen numero non excluso, ratione ingenii diversarum linguarum necnon musica artis vel rerum adiunctorum. brevi tropo intercalato Quando Kýrie cantatur ut pars actus panitentialis, singulis acclamationibus " tropus " praponitur. |
53. Sláva na výsostech Bohu je velmi starý a úctyhodný hymnus. Tímto chvalozpěvem církev, shromážděná v Duchu Svatém, oslavuje a prosí Boha Otce a Beránka. Text tohoto chvalozpěvu nelze nahradit jiným hymnem. Začíná kněz nebo podle vhodnosti kantor nebo schola, zpívají jej však všichni společně, nebo lid střídavě se sborem, nebo samotný sbor. Nezpívá-li se, recitují jej všichni společně nebo střídavě dva chóry. Zpívá se nebo recituje o nedělích mimo dobu adventní a postní, též o slavnostech a svátcích a při význačných příležitostech. |
Glória est antiquissimus et venerabilis hymnus, quo Ecclesia, in Spiritu Sancto congregata, Deum Patrem atque Agnum glorificat eique supplicat. Huius hymni textus cum alio commutari nequit. Inchoatur a sacerdote vel, pro opportunitate, a cantore, aut a schola, cantatur autem vel ab omnibus simul, vel a populo alternatim cum schola, vel ab ipsa schola. Si non cantatur, recitandum est ab omnibus simul aut a duobus choris sibi invicem respondentibus. Cantatur autem vel dicitur diebus dominicis extra tempus Adventus et Quadragesima, necnon in sollemnitatibus et festis, et in peculiaribus celebrationibus sollemnioribus. |