Dovednosti oboru liturgické hudby - sbormistr, dirigent
A Vysokoškolské hudební vzdělání
A1 – magisterské nebo jemu odpovídající vzdělání
v liturgické hudbě
A2 – bakalářské vzdělání v liturgické
hudbě, magisterské nebo bakalářské hudební vzdělání v jiném
oboru + zkouška z dovedností barevně označených
B
Středoškolské hudební vzděláníC
Základní hudební vzděláníDalší stupně postrádají smysl
A | B | C1 | C2 | D |
Úplná znalost | Odborná znalost | Vyšší základní znalost | Nižší základní znalost | Bez hudebního vzdělání | |
Doprovod písní | Transponovat
doprovod z kancionálů (na nástroji)
Vlastní tvůrčí harmonizace (na nástroji) |
Doprovod všech
v diecézi užívaných kancionálů
Transponovat jednoduchý doprovod z kancionálu (na nástroji, po přípravě) Improvizovat předehru a dohru k duchovní písni |
Způsobilost
doprovázet lidový zpěv z varhanního doprovodu (tempo, rytmus,
oddechy); vyžaduje se hra s pedálem
Doprovody z kancionálů (po krátké přípravě) Improvizace předehry a dohry k příslušnému zpěvu |
Zahrát z
doprovodu kancionálu s úvodem a dohrou obvykle uváděné písně
Narejstříkovat varhany k úvodu a k doprovodu |
|
Hra varhanní literatury | Požadavky obvyklé pro absolventa vysoké umělecké školy obor varhany | Požadavky obvyklé pro absolventa konzervatoře obor varhany | Hra středně obtížné literatury podle výběru uchazeče. | Hra snadnější literatury podle výběru uchazeče. | nepožaduje hru varhanní literatury |
Nauka o varhanách | Stavba a funkční
uspořádání varhan - Varhanní rejstříky a jejich použití podle: V. Bělský: Nauka o varhanách, F. Klinda Dějiny varhan podle: M. Šlechta: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě |
Stavba a funkční
uspořádání varhan
Varhanní rejstříky a jejich použití Přehled dějin varhan podle: V. Bělský: Nauka o varhanách |
Stavba
a funkční uspořádání varhan (části varhan, varhanní stroje)
Varhanní rejstříky a jejich použití podle: V. Bělský: Nauka o varhanách, mimo kap. VII Praktické rejstříkování Znalost principů odborné péče o varhany. |
Části
varhan (stůl, traktura, vzduchové hospodářství, píšťaliště)
Píšťaly (retné, jazykové), rejstříky (principály, flétny, smyky, kryty, mixtury), stroje podle: V. Bělský: Nauka o varhanách (příslušné části) |
|
Český liturgický zpěv | Repertoár
kancionálů (všechny formy písní a zpěvů) Metodika zavádění nových písní a zpěvů Nacvičení písně a responsoriálního žalmu s lidem Opravení špatného návyku zpěvu (rytmus, melodie) |
Zazpívat responsoriální žalm (intonace, výslovnost, metrum) | |||
Zpěv s lidem Zpívání responsoriálních žalmů |
Nacvičit s lidmi píseň | ||||
Latinský liturgický zpěv (chorál) | Krátké dějiny
gregoriánského chorálu, chorální knihy
Mody, psalmodie Zpěv libovolné části repertoáru z listu Zpaměti: Ordo missae (odpovědi, aklamace, Pater noster), Missa mundi (z toho Gloria a Credo III s možností nahlédnutí do not) |
Krátké dějiny
gregoriánského chorálu, chorální knihy
Kvadrátní notace Mody, psalmodie Zpaměti: Missa mundi (z toho Gloria a Credo III s možností nahlédnutí do not) Po krátké přípravě zpěv části mešního ordinaria a propria |
Interpretace
chorálních zpěvů obsažených v kancionálech
Zpěv Pater noster a Mariánských antifon (z paměti), Credo III (s možností nahlédnutí do not) Základní znalost psalmodie Orientace v kvadrátmí notaci (klíče, čtení neum) |
Interpretace
chorálních zpěvů obsažených v Kancionálu a Mešních zpěvech
Zpěv zpaměti Pater noster, z not Credo III
|
nepožaduje se |
Nácvik propria z Graduale
romanum
Po přípravě: Zpěv části propria z Graduale triplex |
Zpěv libovolné části repertoáru po krátké přípravě | ||||
Improvizace doprovodu hymnu, antifony a žalmu | Improvizace doprovodu žalmu, případně antifony a hymnu | ||||
Latina | Základy gramatiky: skloňování,
časování (activum i passivum), stupňování možno
použít: A.Stříž: Kurs latiny pro samouky, lekce I–XXX
Četba latinského textu – výslovnost (i délky) |
Četba latinského
textu – výslovnost (bez délek)
Najít českou verzi latinského liturgického nebo biblického textu Zpaměti: Confiteor + Suscipiat + Domine, non sum dignus, biskupské požehnání |
Četba překlad latinského liturgického textu určeného pro lid – výslovnost i délky | nepožaduje se | |
Harmonizace a skladba | Písemně: Úprava písně pro sbor a orchestr Vypracovat generálbas U nástroje: |
Písemně: Harmonizovat duchovní píseň Vypracování jednoduchého číslovaného basu U nástroje: Kadence s klamným spojem a modulace mezi tóninami |
nepožaduje se | ||
Práce se sborem a orchestrem | Hra partitur: Hra z listu sborové partitury v moderních klíčích Znalost C-klíčů Hra klavírního výtahu mše s orchestrem Řízení sboru a orchestru: |
Hra z listu
sborové partitury homofonního díla (nejméně tři linky, v moderních
klíčích)
Hra klavírního výtahu mše s orchestrem Nauka o nástrojích: Řízení sboru a orchestru: Nacvičení a řízení jednodušší skladby s orchestrem |
Nastudování,
řízení a doprovod lehkých sólových a sborových skladeb
Možno použít: J. Svoboda: Učebnice dirigování, O. Jeremiáš: Praktické pokyny k dirigování, J. Brož: Metodika práce s orchestrem, J. Brož, Zd. Kaňák: Základy dirigování, Č. Stašek: ABC začínajícího sbormistra, P. Kočí: Základy pěvecké techniky |
Řízení
a doprovod lehkých sólových a sborových skladeb.
Taktování: 2/4, 3/4, 4/4, 6/4, nástup (i s předtaktím), zakončení, fermata. Literatura jako předchozí sloupec)
|
nepožaduje se |
Hlasová výchova: Metodika hlasové výchovy, včetně sborové a školení dětských hlasů Metodika mluveného slova (R. Lukavský - Metodika mluveného slova) |
Hlasová výchova: Metodika hlasové výchovy, včetně sborové a školení dětských hlasů Metodika mluveného slova
|
Základní znalosti hlasové výchovy sboru. | |||
Hudební nauka | předpokládá se automaticky | základní znalost hudební teorie (F. Pícha: Všeobecná hudební nauka, L. Zenkl: ABC hudební nauky, Č. Stašek: ABC začínajícího sbormistra) | Stupnice dur a
moll, předznamenání stupnic
Intervaly (velké, malé, čisté) Kvintakordy dur a moll s obraty možno
použít: Fr. Pícha: Všeobecná hudební nauka |
||
Liturgika obecná |
|
základní liturgické znalosti dle výuky náboženství | |||
Liturgika hudební | Funkce
hudby v liturgii, základní termíny, znalost obsahu předpisů, dokumentů
a knih
Zpěv při mši (typy zpívaných mší, výběr písní, zpěvů, RŽ) Zpěv při ostatní liturgii K. Cikrle: Liturgická hudba, koncerty v kostele podle Nařízení ČBK o koncertech duchovní hudby. Dějiny liturgické hudby světové i české možno
použít: Hudba v českých dějinách |
Funkce
hudby v liturgii, základní termíny, předpisy a knihy, podle F.Šmíd:
Předpisy katolické církve.
Zpěv při mši (typy zpívaných mší, výběr písní, zpěvů, RŽ) Zpěv při ostatní liturgii, koncerty v kostele podle: K. Cikrle: Liturgická hudba Dějiny hudby: |
Základní
terminologie a dokumenty o liturgické hudbě
Zpěv a hudba při mši, křtu, svatbě, pohřbu, žehnáních a pobožnostech podle: K. Cikrle: Liturgická hudba (příslušné části) Dějiny liturgické hudby podle: J. Sehnal: Stručný přehled katolické chrámové hudby |