Všeobecné zásady
Druhy posvátné hudby
Liturgický text
Vnější forma posvátných skladeb
Zpěváci
Varhany a nástroje
Délka liturgické hudby
Zvláštní opatření
Závěr
I. – VŠEOBECNÉ ZÁSADY
1. Posvátná hudba jakožto nedílná (integrální) část slavné
liturgie má s ní společný všeobecný cíl, totiž slávu Boží a posvěcení i
vzdělání věřících. Přispívá k zvětšení krásy a lesku církevních obřadů,
a jako její hlavní úkol je přiodívat vhodnou melodii liturgický text, jenž
se předkládá mysli věřících, tak její vlastní účel je dodávati textu samému
větší účinnosti, aby věřící takto byli snáze rozníceni ke zbožnosti a lépe
se připravili na přijetí plodů milosti, které pocházejí ze slavení přesvatých
tajemství.
2. Posvátná hudba musí tedy míti ve vynikajícím stupni
vlastnosti, jež jsou vlastní liturgii, a to především posvátnost,
správnost
forem; odtud sám sebou vyplývá jiný její rys, totiž všeobecnost.
Musí být posvátná, a tedy prosta všeliké světskosti netoliko sama
v sobě, nýbrž i ve způsobu, jakým bývá podávána od účinkujících. Musí být
pravým
uměním, neboť není možno, aby jinak měla na ducha posluchačů onu působivost,
které chce Církev dosíci, přijímajíc do své liturgie zvukové umění. Ale
musí býti zároveň všeobecná v tom smyslu, že třebas je dovoleno
každému národu užívati při církevních skladbách oněch zvláštních forem,
které jaksi tvoří odlišný ráz jeho vlastní hudby, přece mají být podřízeny
hlavním rysům posvátné hudby takovým způsobem, aby nikdo z jiného národa
při jejich poslouchání neměl nepříznivý dojem.
3. Tyto vlastnosti jsou v nejvyšším stupni v gregoriánském chorálu, který je proto vlastním zpěvem, který zdědila po předcích, jejž žárlivě střežila po dlouhá staletí ve svých liturgických knihách, jejž jako svůj přímo předkládá věřícím, jejž výhradně předpisuje v některých částech liturgie a jejž nejnovější bádání tak šťastně přivedlo k jeho původní ryzosti a čistotě. Z těchto důvodů byl gregoriánský zpěv vždycky pokládán za nejvyšší vzor posvátné hudby, a možno stanoviti vším právem tento všeobecný zákon: Chrámová skladba je tím posvátnější a liturgičtější, čím více se blíží svým rytmem, svou inspirací a svou lahodou gregoriánské melodii, a tím méně je hodna chrámu, čím více se vzdaluje od tohoto nejvyššího vzoru.
Starobylý, tradiční gregoriánský zpěv se má tedy hojně zavádět k bohoslužebným úkonům, a buďte všichni přesvědčeni, že žádný církevní úkon nepozbude na své slavnostnosti, i když nebude doprovázen jinou hudbou než jenom touto. Obzvláště budiž bedlivě zaváděn gregoriánský zpěv mezi lid, aby věřící zase byli činněji účastni církevních obřadů, jak bývalo za starodávna.
4. Uvedené vlastnosti má také v nejvyšším stupni klasická polyfonie, zvláště římské školy, jež v 16. století dosáhla vrcholu své dokonalosti dílem Petra Aloise Palestriny, a i nadále tvořila skladby výtečné hodnoty liturgické i hudební. Klasická polyfonie se velmi blíží nejvyššímu vzoru veškeré posvátné hudby, a z toho důvodu zasloužila, aby spolu s gregoriánským zpěvem byla přibrána k nejslavnějším obřadům Církve, jako jsou obřady papežské. Třeba tedy, aby i ona byla hojně zaváděna do církevních obřadů, zvláště v nejpřednějších basilikách, v katedrálních chrámech, v kostelích seminářů a jiných církevních ústavů, kde nebývá nedostatek potřebných prostředků.
5. Církev vždycky uznávala a podporovala pokrok v umění,
připouštějíc k bohoslužbě všechno, co dobrého a krásného dovedl člověk
vynalézt během staletí, dbajíc ovšem vždy liturgických zákonů. Proto i
moderní hudba je připouštěna do chrámu, poněvadž i ona vytváří skladby
takové hodnoty, rozvahy a vážnosti, že nikterak nejsou nedůstojné liturgických
úkonů.
Ježto však moderní hudba se dala hlavně do služeb světských,
bude třeba s větší bedlivostí přihlížeti k tomu, aby hudební skladby moderního
slohu, které se připouštějí do chrámu, neobsahovaly nic světského, nepřipomínaly
divadelní motivy a nebyly vytvořeny na způsob světských kusů ani ve svých
vnějších formách.
6. Mezi rozličnými druhy moderní hudby nejméně vhodný k doprovodu bohoslužebných úkonů je sloh divadelní, jenž byl v minulém století v nejvyšším rozmachu, zvláště v Italů. Tento sloh svou povahou je největší protivou gregoriánského zpěvu a klasické polyfonie, a tudíž protivou nejdůležitějšího zákona každé dobré posvátné hudby. Mimo to vnitřní stavba, rytmus a tak zvaná konvenčnost tohoto slohu odpovídají jen velmi špatně požadavkům pravé liturgické hudby.
9. Vlastní jazyk římské Církve je latina; je tudíž zakázáno
při slavných liturgických úkonech zpívat něco řečí lidovou; tím více tedy,
zpívat lidovou řečí proměnlivé neb obecné části mše nebo officia.
8. Ježto pro každý liturgický úkon jsou určeny texty,
které lze přednášet v hudebním zpracování, a rovněž pořad, v němž se mají
přednášet, není dovoleno ani převraceti .tento pořad, ani
zaměňovati předepsané texty libovolnými jinými, nebo
vynechávati je zcela neb i jen částečně, jestliže liturgické rubriky nedovolují
nahradit varhanami některé verše, zatím co tyto verše jsou na kůru prostě
odrecitovány. Podle zvyku římské církve je dovoleno při slavné mši zpívat
pouze vložku (motetto) k nejsv. svátosti po Benedictus. Je také dovoleno,
když se dozpívá předepsané mešní offertorium, ve zbývajícím čase přednést
krátkou vložku na slova Církví schválená.
9. Liturgický text má být zpíván, jak je v knihách, bez pozměňování nebo přehazování slov, bez nenáležitých opakování, bez kouskování slabik, a naslouchajícím věřícím vždy srozumitelně.
IV. – VNĚJŠÍ FORMA POSVÁTNÝCH SKLADEB
10. Jednotlivé části mše a officia mají zachovati také
hudebně ono pojetí a onu formu, kterou jim dala církevní tradice a která
je dosti dobře vyjádřena v gregoriánském zpěvu. Rozdílný je tedy způsob
skladby introitu, graduale, antifony, žalmu, hymnu, Gloria in excelsis
atd.
11. V jednotlivostech af se zachovávají tato pravidla:
12. Kromě melodü, které příslušejí celebrantovi u oltáře
a přisluhujícím a které mají být vždy v gregoriánském zpěvu bez jakéhokoli
doprovodu, všechen ostatní liturgický zpěv přísluší sboru kleriků, a proto
kostelní zpěváci, i když jsou to lidé světští, zastupují vlastně církevní
sbor. Proto hudební skladby, jež přednášejí, mají aspoň z největší části
zachovávat ráz hudby sborové.
Tím se nerozumí, že je úplně vyloučen sólový hlas. Nesmí
však nikdy převládat při posvátných úkonech tak, že by většina liturgického
textu byla provedena tímto způsobem; spíše má mít ráz prostého naznačení
nebo melodického náběhu a býti těsně připjat k ostatní sborové skladbě.
13. Z téže zásady plyne, že zpěváci mají v kostele pravý
liturgický úřad, a že osoby ženské, jsouce nezpůsobilé k takovému úřadu,
nemohou být připuštěny k účinkování v chóru nebo v hudebním sboru. Chce-li
se tedy použít hlasů sopránových neb altových, buď'tež k tomu vzati chlapci,
podle prastarého obyčeje Církve.
14. Konečně ať se nepřipouštějí k účinkování v kostelním
sboru než osoby osvědčené zbožnosti a počestného života, které svým skromným
a zbožným chováním při liturgických úkonech se ukazují hodny svatého úřadu,
který vykonávají. Bude také vhodné, aby zpěváci, když zpívají v kostele,
si oblékli církevní oděv (talár) a rochetu; a jestliže místo, kde se zpívá,
je vystaveno zrakům lidu, bude vhodné, aby byli zakryti mřížovím.
15. Ačkoli vlastní církevní hudba je hudba čistě vokální,
přece je dovolena také hudba s průvodem varhan. V některém jednotlivém
případě, v náležitých mezích a s příslušnými ohledy, bude možno také připustit
jiné nástroje, ale nikdy bez zvláštního povolení ordinářova, podle předpisu
biskupského ceremoniálu.
16. Ježto zpěv má vždy převládat, proto varhany nebo
jiné nástroje jej mají prostě podpírat, a nikdy ho nepotlačovat.
17. Není dovoleno předesílati zpěvu dlouhé předehry nebo
přerušovati jej kusy meziher.
18. Hra na varhany při doprovodech zpěvu, v předehrách,
mezihrách a podobně, má se řídit nejen vlastním rázem tohoto nástroje,
nýbrž má obsahovat všechny vlastnosti, jež má pravá posvátná hudba a jež
byly shora uvedeny.
19. Je zakázáno užívat v kostele klavíru, jakož i nástrojů
hřmotných nebo rozmarných, jako bubnu, bubínku, činelů, zvonků a podobně.
20. Je přísně zakázáno tak zvaným hudebním kapelám hráti
v kostele; jen v některém zvláštním případě, dá-li k tomu ordinář souhlas,
bude dovoleno připustit omezený, rozumný a prostoru přiměřený výbor dechových
nástrojů, je-li ovšem skladba i doprovod psán ve slohu vážném, vhodném
a vesměs podobném doprovodu varhan.
21. Při slavnostech mimo chrám smí biskup připustit hudební
kapelu, nehrají-li se však nikterak kusy světské. Bylo by žádoucno, aby
se při takových příležitostech hudební výkony omezily na doprovod nějaké
duchovní písně latinské nebo lidové, přednášené zpěváky nebo zbožnými družinami,
jež se účastní průvodu.
22. Není dovoleno, aby kněz u oltáře musil pro zpěv nebo
hru čekat déle, než vyžaduje liturgický obřad. Podle církevních předpisů
Sanctus při mši sv. má být zazpíváno před pozdvihováním, a proto také celebrant
má mít v této věci ohled na zpěváky.
23. Všeobecně se musí odsoudit jako nejhorší zlořád,
aby při církevních úkonech liturgie byla podružnou a takřka podřízenou
hudbě, neboť hudba je pouze,část liturgie a její pokorná služebnice.
24. Aby bylo přesně vykonáno všechno, co zde bylo stanoveno,
biskupové, jestliže tak už neučinili, nechť zřídí ve svých diecésích zvláštní
komisi z osob opravdu povolaných pro věci posvátné hudby, a jí způsobem,
jejž uznají za nejvhodnější, ať je svěřen úkol bdíti nad hudbou, která
se provádí v jejich chrámech. Nechť dbají nejen o to, aby hudba byla v
sobě dobrá, ale aby také odpovídala silám zpěváků a byla vždy dobře prováděna.
25. V seminářích kleriků a v církevních ústavech nechť
podle tridentských předpisů všichni bedlivě a s láskou pěstují tradiční
gregoriánský zpěv, a představení nešetřete v této věci povzbuzováním i
pochvalou svým podřízeným jinochům. Taktéž, kde je to možné, budiž pečováno
o zřízení pěvecké školy (schola cantorum) mezi kleriky, která by prováděla
posvátnou polyfonii a dobrou liturgickou hudbu.
26. Při řádných hodinách liturgie, morálky a církevního
práva, které se dávají studujícím theologie, nebudiž opomíjeno dotýkati
se věcí, jež se zvláště vztahují k základům a zákonům posvátné hudby, a
tato nauka nechť je doplňována zvláštními přednáškami o estetice posvátného
umění, aby klerici nevycházeli ze semináře, postrádajíce všech těchto poznatků,
které jsou nutné k úplnému církevnímu vzdělání.
27. Budiž pečováno, aspoň u hlavních chrámů, o obnovu
starých Pěveckých škol, jak to bylo s nejlepším zdarem již uskutečněno
na velmi četných místech. Horlivému kněžstvu není nesnadné zavésti takové
školy i při menších a venkovských kostelích, ba nalezne v nich velmi snadnou
pomoc, jak shromáždit k sobě mládež i dospělé s vlastním užitkem a vzděláním
lidu.
28. Budiž dbáno, aby všemožně byly udržovány a zvelebovány
vyšší školy posvátné hudby, kde již existují, a aby byly zakládány, kde
dosud nejsou. Je velmi důležité, aby se Církev sama starala o vyučení svých
ředitelů kůru, varhaníků i zpěváků, podle zásad posvátného umění.
Nakonec nabádáme ředitele kůru, zpěváky, osoby duchovní,
představené seminářů, ústavů a řeholních řádů, faráře a správce chrámů,
kanovníky kolegiátní a sídelní, a především biskupy, aby napomáhali se
vší horlivostí těmto moudrým opravám, po nichž se dlouhý čas toužilo a
jichž se všichni svorně dovolávali, aby nepadlo opovržení na církevní autoritu
samu, která je mnohokrát předložila a nyní je znovu vštěpuje.
Dáno z našeho apoštolského paláce ve Vatikáně, v den panny a mučednice sv. Cecilie, 22. listopadu 1903, prvního roku našeho pontifikátu. Pius P. P. X.
KONSTITUCE “DIVINI CULTUS” PIA XI. O POSVÁTNÉ HUDBĚ
z 20. prosince 1928
ODDÍL HISTORICKÝ
ODDÍL ZÁKONODÁRNÝ
ODDÍL HISTORICKÝ
§ 1. Liturgie, dogma a umění.
Poněvadž Církev obdržela od Krista, svého Zakladatele,
úkol, aby opatrovala posvátnost bohopocty, zajisté jí přísluší, aby, zachovávajíc
ovšem podstatu oběti a svátostí, to nařizovala -totiž obřady, rity, formule,
modlitby, zpěv - čím by se nejlépe pořádala ona vznešená a veřejná služba,
jejíž vlastní jméno je liturgie, t. j. posvátná služba v nejvlastnějším
slova smyslu. A věru, liturgie je cosi posvátného; neboť jí se povznášíme
k Bohu a s ním se spojujeme, svou víru mu projevujeme a nejvážnější povinností
se mu zavazujeme za obdržená dobrodiní a poskytnutou pomoc, čehož máme
stále zapotřebí. Odtud pochází jakási vnitřní souvislost mezi věroukou
a posvátnou liturgů, a rovněž i mezi křesťanskou bohopoctou a posvěcením
lidu. Proto Celestin I. soudil, že v úctyhodných formulích liturgie je
vyjádřeno pravidlo víry; neboť praví: “Zákon víry je stanoven zákonem modlitby.
Neboť když představení (biskupové) věřícího lidu vykonávají úřad sobě svěřený,
zastupují u Božího milosrdenství celé lidské pokolení a prosí a modlí se
ve spojení
s úpěním celé Církve.2
Tyto společné modlitby, zvané nejprve “opus Dei” (dílo
Boží), později “officium divinum” (povinnost Boží), takřka dluh, který
máme denně Bohu spláceti, konávaly se dříve ve dne i v noci za velké účasti
křesťanů. A je podivuhodné, jak již za starodávna ony ušlechtilé zpěvy,
které krášlily posvátné modlitby a liturgické úkony, mnoho přispěly k udržování
zbožnosti v lidu. Neboť zvláště v starých basilikách, kde biskup, duchovenstvo
a lid střídavě zpívali Boží chvály, liturgické zpěvy nemálo přispěly k
tomu, že přemnozí barbaři byli přivedeni ke křesťanství a k civilizaci,
jak svědčí dějiny. V chrámech odpůrci katolické víry hlouběji poznali článek
o obcování svatých; proto ariánský císař Valens, velebností služeb Božích,
které konal sv. Basil,
byl tak neobyčejně dojat, že byl takřka bez sebe; a v
Miláně obviňovali kacíři sv. Ambrože, že okouzluje lid liturgickými zpěvy,
kterými ovšem také sv. Augustin byl tak mocně pohnut, že pojal úmysl přijmout
víru Kristovu. V chrámech, kde se skoro z celé obce stával velký sbor,
nabývali řemeslníci, stavitelé, malíři, sochaři, ano i spisovatelé liturgii
takového poznání theologie, jaké až podnes tak silně vyzařuje z památek
onoho středověku.
Z toho lze poznat, proč římští papežové s takovou péčí
opatrovali a chránili liturgii, a že s jakou péčí se snažili vhodnými slovy
vyjádřit články víry, s takovou také upravovali zákony
posvátné liturgie a hleděli je chránit a uchovati od
všeho porušení. Rovněž je z toho patrné, proč svatí Otcové ústně i písemně
vykládali posvátnou liturgii (čili zákon mod1itby); také tridentský
sněm chtěl, aby byla vykládána a vysvětlována křesťanskému lidu.
§ 2. Motu proprio papeže Pia X.
Co se však týče naší doby, Pius X. před 25 lety, při vydávání
oněch předpisů svého Motu propria o gregoriánském zpěvu
a posvátné hudbě, měl na mysli především to, aby vzbudil a živil v lidu
křesťanského ducha, odstraniv moudře to, co se nesluší na posvátnost a
velebnost chrámu. Neboť věřící se scházívají v domě Božím proto, aby tam
čerpali zbožnost jako z hlavního pramene, účastníce se činně úctyhodných
tajemství Církve a veřejných slavných modliteb. Velmi mnoho tedy záleží
na tom, aby cokoli je okrasou liturgie, bylo vymezeno jistými zákony a
předpisy Církve, tak, aby všechna umění, jak se sluší, skutečně sloužila
bohopoctě jako vznešené služebnice; to jistě nebude na újmu těmto uměním,
kterých se používá na posvátných místech, nýbrž spíše jim to dodá důstojnosti
a lesku. To se ukázalo podivuhodným způsobem zvláště v posvátné hudbě:
neboť kdekoliv byly ony předpisy svědomitě uskutečňovány, tam nejen
ožily krásy tohoto vzácného umění, nýbrž také začal vzkvétat
náboženský duch, protože křesťanský lid, vniknuv hlouběji do smyslu liturgie,
navykl si častější účasti na oběti mše sv., zpěvu žalmů a veřejných pobožnostech.
To jsme také my zažili, když v prvním roce našeho pontifikátu velký sbor
kleriků všech. národností gregoriánským zpěvem zušlechtil slavnou liturgii,
kterou jsme slavili ve vatikánské basilice.
Avšak, bohužel, ony velemoudré zákony nebyly na některých
místech plně provedeny, a proto nebylo dosaženo žádoucích výsledků. Neboť
dobře víme, že někteří tvrdili, že nejsou vázáni těmi zákony, které byly
přece tak slavnostně prohlášeny; nebo že někteří zprvu se jimi řídili,
ale ponenáhlu počali hověti takovému druhu hudby, jaký musí být zcela vyloučen
z chrámů; a že konečně někde, obzvláště když se slavila stoletá památka
proslulých hudebníků, vzali si to za záminku, aby byly předneseny v chrámě
některé skladby, které jsou sice výborné, ale pro posvátné místo a liturgii
nevhodné, a proto jich nemělo být použito v kostelích.
§ 3. Devítisté výročí Quidona z Arezza.
Aby však duchovenstvo i lid svědomitěji poslouchali těchto zákonů a předpisů, jež mají být svatě a přesně zachovávány po celé Církvi, chceme zde něco připojiti, co jsme v této době dvaceti pěti let poznali ze zkušenosti. A činíme to tím raději, protože v tomto roce nejen připadá památka obnovy posvátné hudby, jak jsme řekli, nýbrž také je slavena památka mnicha Quidona z Arezza.
Když Quido asi před devíti sty lety přišel do Říma na
rozkaz římského papeže, vyložil tu svůj duchaplný vynález, jímž by se liturgické
zpěvy, od pradávna zachované, snáze šířily a neporušeně zachovaly pro budoucnost
k užitku a okrase Církve i umění samého. V lateránském paláci; kde předtím
sv. Řehoř Veliký, sebrav, uspořádav a rozmnoživ poklad posvátné melodie
- dědictví to a odkaz Otců – tak moudře zřídil onu slavnou školu k zachování
správného přednesu liturgických zpěvů, mnich Quido učinil zkoušku svého
podivuhodného vynálezu před římským duchovenstvem a samým papežem. Papež
pak schválil tento vynález a uděliv mu zaslouženou pochvalu, způsobil,
že se tato novota ponenáhlu rozšířila daleko široko a přispěla k velkému
rozkvětu všeho hudebního umění.
II. – ODDÍL ZÁKONODÁRNÝ
Proto všem biskupům a představeným, kteří jsouce strážci liturgie, mají pečovat o posvátné umění v chrámech, chceme zde dáti některé pokyny, vyhovujíce tím jaksi přáním, na která nás upozornili někteří duchovní správcové a horliví šiřitelé tohoto umění při hudebních sjezdech; zvláště nedávného sjezdu v Římě; jim všem zde vydáváme zaslouženou chválu. Nařizujeme, aby tyto pokyny byly provedeny, a v dalším pojednání k tomu naznačujeme účinnější cesty a způsoby.
§ 1. Hudební výchova kněžského dorostu.
I. Kdokoli chtějí dosáhnout kněžské důstojnosti, nejen
v seminářích, nýbrž i v řeholních domech, nechť se hned od útlého mládí
cvičí v gregoriánském zpěvu a posvátné hudbě, poněvadž se tehdy snáze naučí
těm věcem, které se týkají modulací tónů, a mají-li vady v hlase; mohou
je odstranit anebo aspoň poopravit, kdežto v pozdějším věku by se z nich
nemohli nijak vyléčit. Výcvik ve zpěvu a hudbě se má začít od nejnižších
škol a má se v něm pokračovat na gymnasiu a lyceu. Tímto způsobem pak ti,
kteří přijmou vyšší svěcení, nabyvše již ponenáhlu zběhlosti ve zpěvu,
budou se moci za bohovědných studií bez námahy a obtíže vzdělati v onom
vyšším oboru, jejž bychom docela správně nazvali estetikou gregoriánského
jednohlasu a hudebního umění, polyfonie a varhan, a kterou znáti kléru
docela sluší.
II. Budiž tedy v seminářích a ostatních studijních ústavech
k zdárné výchově obojího kléru krátké sice, avšak časté, takřka každodenní
vyučování nebo cvičení v gregoriánském zpěvu a posvátné hudbě; bude-li
se to díti v duchu liturgickém, bude to po studiu těžších předmětů pro
chovance spíše úlevou než břemenem. širší a dokonalejší vzdělání obojího
kléru v liturgické hudbě jistě přispěje k tomu, aby chórové officium,
které je důležitou částí bohopocty, bylo obnoveno v dřívější důstojnosti
a bývalém lesku, a podobně také, aby i tak zvané
ško1y (scholae) a hudební sbory (capellae musicorum)
byly opět přivedeny k bývalé slávě.
III. Kdokoli v basilikách, v katedrálních, kolegiátních
a konventních chrámech řeholních řídí a vykonávají bohopoctu, nechť se
všemožně snaží, aby chórové officium bylo obnoveno správně, t.j. podle
církevních předpisů; nejen co se týče všeobecného předpisu, aby se také
božské officium konalo vždycky důstojně, pozorně a nábožně, nýbrž
i co se týče pěveckého umění. Při žalmech je totiž třeba dbát správné tóniny
s patřičnými kadencemi středními i závěrečnými, náležitého oddechu při
hvězdičce, a konečně i úplné
jednotnosti při přednesu žalmových veršů a hymnových
slok. Bude-li se to konati dokonale, všichni, kteří řádně pějí žalmy, projeví
podivuhodnou jednotu svých duší v uctívání Boha a spořádaným, střídavým
zpěvem obou stran chóru budou jaksi napodobovat onen věčný chvalozpěv serafů,
kteří volali jeden k druhému: “Svatý, svatý, svatý”.
IV. Aby se však budoucně nemohl nikdo lehce omlouvat a
nemyslel, že je osvobozen od povinnosti poslouchat církevních zákonů, všechny
řády kanovníků a všechny řeholní společnosti
nechť v určitých shromážděních jednají o těchto věcech.
A jako dříve býval kantor čili ředitel kůru, tak nechť budoucně
v chórech kanovníků a řeholníků je zvolen zkušený člen, který by se staral
o zachovávání pravidel liturgie a chórového zpěvu a opravoval chyby jednotlivců
i celého sboru. K tomu třeba připomenout, že podle staré a stálé církevní
kázně i podle kapitulních stanov, které dosud platí, všichni, kdokoli jsou
vázáni k chórovému officiu, mají řádně znát aspoň gregoriánský zpěv. Avšak
gregoriánský zpěv, jehož se má užívat ve všech chrámech kteréhokoli druhu,
je ten, který byl věrně obnoven a od Církve předepsán v autentickém vatikánském
vydání.
§ 3. Pěvecké sbory a chlapecké pěvecké
školy.
V. Také doporučujeme pěvecké sbory (capellae musicorum)
všem, kterých se to týká, ježto během času byly zavedeny místo starých
pěveckých škol a při basilikách a větších chrámech byly ustanoveny k tomu,
aby v nich pěstovaly hlavně polyfonní hudbu. Právem tedy bývá posvátná
polyfonie zařazována hned po gregoriánském zpěvu na druhém místě. Proto
si přejeme, aby takové sbory, jaké kvetly od 14. do 16. století, také dnes
byly obnoveny a přivedeny k rozkvětu zvláště tam, kde častější a slavnější
bohoslužby vyžadují větší počet zpěváků a pečlivější jejich výběr.
VI. Chlapecké pěvecké školy nechť jsou zakládány nejen
u větších chrámů a katedrál, nýbrž i u menších a farních kostelů. Chlapci
pak nechť jsou cvičeni ve správném zpěvu od ředitele sboru, aby se jejich
hlasy podle starého obyčeje Církve připojily ke sboru mužů, obzvláště když
se jich má použít, jak to bývalo dříve, v polyfonní hudbě pro nejvyšší
hlas, který byl nazýván cantus. Z jejich řad vyšli, jak známo, obzvláště
v 16. století, dovední skladatelé, mezi nimiž nejvíce vyniká Jan Petr Alois
Palestrina. .
VII. Poněvadž jsme se dověděli, že se někde dějí pokusy,
aby byl znovu zaveden druh hudby, který se naprosto nehodí k slavení svatého
officia, obzvláště pro nemírné používání hudebních nástrojů, prohlašujeme
zde, že zpěv s nástrojovou hudbou není od Církve nikterak považován za
dokonalejší způsob hudby a za lépe se hodící pro služby Boží. Je totiž
záhodno, aby v chrámu Páně zazníval více hlas než hudební nástroje, totiž
hlas duchovenstva, zpěváků a lidu. Nechť se však nikdo nedomnívá, že Církev
je proti rozkvětu
hudebního umění, poněvadž dává přednost lidskému hlasu
před kterýmkoli hudebním nástrojem; neboť žádný nástroj, byt byl sebevzácnější
a dokonalejší, nemůže předčit lidský hlas ve vyjadřování vnitřních citů,
obzvláště tehdy, když duch sám ho používá, aby přednesl všemohoucímu Bohu
modlitby a chvály.
VIII. Církev má svůj vlastní hudební nástroj od předků zděděný, totiž varhany, který pro svou velkolepost a velebnost byl uznán hodným, aby se připojoval k liturgickým úkonům, bud' aby doprovázel zpěv, anebo, mlčí-li sbor, aby podle předpisů vyluzoval příjemné harmonie. Ale přitom je třeba míti se na pozoru, aby se k posvátnosti nepřimísila světskost, což může míti svou příčinu jednak v stavitelích varhan, jednak ve varhanících, kteří si libují v podivnostech novější hudby; a vedlo by to k tomu, že by se tento podivuhodný nástroj uchýlil od účelu, k němuž je určen. Přejeme si sice, aby podle předpisů liturgie, cokoli se týče varhan, stále se zdokonalovalo; avšak nemůžeme nestěžovat si na to, že jako kdysi jinými způsoby hudby, které Církev právem zapověděla, tak se dnes nejnovějšími způsoby pokouší světský duch vloudit do chrámu; kdyby se tyto způsoby začaly vzmáhat, Církev by nemohla jinak, než je zavrhnout. Ať zaznívá v chrámech jen taková hra varhan, která svědčí o velebnosti místa a vyjadřuje posvátnost bohoslužebných úkonů. Tímto způsobem totiž bude vzkvétat umění jak stavitelů varhan tak hudebníků, kteří na ně hrají, k skutečnému prospěchu posvátné liturgie.
IX. Aby věřící měli živější účast při službách Božích,
staniž se gregoriánský zpěv v těch částech, které patří lidu, opět lidovým
zpěvem. A zajisté je velmi zapotřebí, aby věřící ne pouze
jako cizí a němí diváci, nýbrž krásou liturgie zcela
proniknuti tak byli přítomni posvátným obřadům - také když se konají průvody
či tak zvaná procesí, které koná podle stanoveného řádu duchovenstvo a
bratrstva - aby podle platných pravidel střídavě zpívali s knězem nebo
se sborem zpěváků; provede-li se to šťastně, nestane se již, aby se lid
nijak neúčastnil, anebo jen jakýmsi slabým a polohlasým mručením sotva
odpovídal na společné modlitby, přednášené v jazyku liturgickém nebo lidovém.
X. O to ať pilně pracuje obojí duchovenstvo, ovšem povzbuzeno příkladem biskupů a místních představených, aby buď sami anebo prostřednictvím jiných, kteří to dovedou, starali se o liturgické a hudební vzdělání lidu, což těsně souvisí s křesťanským učením. To se snáze provede, jestliže se hlavně školy, náboženské spolky a ostatní sdružení vycvičí v liturgickém zpěvu; společnosti řeholníků, sester a nábožných žen nechť se přičiní, aby toho cíle dosáhly v rozmanitých ústavech, které jsou jim svěřeny k výchově a vyučování. Rovněž doufáme, že v této věci mnoho dokážou ony spolky, které v některých zemích, za vedení církevních představených, snaží se obnovit posvátnou hudbu podle církevních zákonů.
XI. K dosažení toho všeho, aby to odpovídalo našemu očekávání,
je nezbytně třeba zkušených a velmi mnohých učitelů. Proto udělujeme zaslouženou
pochvalu školám a ústavům toho druhu, které byly založeny po širém katolickém
světě; neboť vyučujíce bedlivě těmto předmětům, vzdělávají výborné a schopné
učitele. Ale docela zvláštní vzpomínku s velkou pochvalou chceme na tomto
místě věnovati Vyšší papežské škole posvátné hudby, která byla založena
v Římě již r. 1910 Piem X.
Této škole, kterou náš předchůdce Benedikt XV. pilně
podporoval, také My prokazujeme zvláštní přízeň, jakožto drahému dědictví,
jež nám zanechali dva papežové, a proto ji všem představeným velice doporučujeme.
Víme sice dobře, jak mnoho píle a práce vyžaduje to všecko,
co jsme shora nařídili. Avšak kdo neví, jak četná a s jak velkým uměním
vykonaná díla odkázali naši předkové potomstvu? Nedali se přemoci žádnými
obtížemi, protože byli naplněni pravou zbožností a duchem liturgie. A není
divu: neboť cokoli vychází z vnitřního života, kterým žije Církev, převyšuje
i nejdokonalejší výkony tohoto světa. Obtíže tohoto přesvatého úkolu nesmějí
podlomit odvahu biskupům a představeným Církve, nýbrž spíše ji povzbudit
a posílit. Budou-li všichni svorně a vytrvale poslušni Naší vůle, prokážou
nejvyššímu biskupu službu na výsost hodnou svého biskupského úřadu.
To nařizujeme, prohlašujeme, uzákoňujeme rozhodujíce,
že tato apoštolská konstituce má a bude míti stále platnost, přes jakákoli
odporující ustanovení. Pročež nikomu nebudiž dovoleno tuto konstituci Námi
uveřejněnou porušovat anebo jí svévolně odporovat.
Dáno v Římě u sv. Petra, v padesátém roce Našeho kněžství, dne 20. prosince 1929, v sedmém roce Našeho pontifikátu.